Profit på mellemmenneskelighed

Indrømmet. Jeg er en af de der bruger Facebook til at vise mine meninger om alverdens ting. For tiden finanspagten, skattereform, fattigdom etc. Gennem ord og sympatitilkendegivelser forsøger jeg at skabe en cyber identitet. Ikke mindst ved at afgrænse mig fra alt det jeg ikke ønsker at være. En modstandsidentitet.

Og et hurtigt blik på aktiviteten på Facebook viser at det er nogenlunde sådan de fleste bruger Facebook – som et sted hvor identitet skabes og vedligeholdes. Statusopdatering, like-tilkendegivelser, billeder, og link-deling er nogle af de vigtigste værktøjer i dette moderne identitets arbejde. Vis mig din tidslinje, og jeg skal sige dig hvem du er, lyder den moderne variant af en efter hånden noget slidt aforisme.

Der kan anlægges mange perspektiver på fænomenet Facebook, og den betydning dette sted (og andre tilsvarende steder) har på det moderne menneske liv. Flydende modernitet, som den polske sociolog Bauman taler om ligger jo lige til højrebenet. Dette at alle menneskelige fællesskaber antager karakter af noget flydende, noget der opstår og forsvinder lige så hurtigt. Fællesskaber der ikke forpligter længere end du vil- de kan forlades ligeså hurtigt de blev etableret, og uden større konsekvenser.

Men netop i disse dage træder fænomenet Facebook ind på Wall Street hvilket i min optik rejser en masse nye perspektiver på fænomenet. Ikke mindst dette at denne indtræden på spekulations markedet, jo betyder at fænomenet for alvor mister sin uskyld. Nu bliver Facobook brugerne ikke kun nogle flygtige størrelser, nu bliver de også en vare. Og ikke mindst en vare der skal optimeres således der kan scores profit på. Udover at alle vi der bruger Facebook dagligt hele tiden har været en vare, hvor profitten blev generet gennem reklameverdens snagen i vores interesser (læs: behov for nye varer), kan denne indtræden på grådighedens finansmarkeder ikke betyde andet end en optrapning af vareliggørelsen af de mellemmenneskelige relationer Facebook så at sige lever af. Menneskene bag Facebook, hvem de så end er, vil blive underlagt den jernhårde lov på finansmarkedet om at der skal produceres et stadig voksende overskud for de der investere i en Facebook aktie. Sådan er logikken der. Og varen er, hvorpå der skal produceres overskud er altså de mellemmenneskelige relationer og fællesskaber der i holdes i gang gennem fænomenet Facebook. På en gang skræmmende, og yderst tankevækkende.

Skriv en kommentar

Filed under Filosofiske strøtanker

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s